Dyslexie

Leerlingen met dyslexie hebben veel moeite met lezen, spellen en vaak ook met schrijven. Helaas gaat dyslexie niet over, maar je kunt er wel goed mee om leren gaan. Op vakcollege Thamen willen we zorgen dat leerlingen met dyslexie zich zelfstandig leren redden. We leren hen ook om optimaal gebruik te maken van de hulpmiddelen die bij hen passen en die hen verder helpen. Een goede samenwerking tussen leerling, school en ouder(s)/verzorger(s) is daarvoor heel belangrijk. We vragen dan ook om bij de aanmelding bij ons op school direct de dyslexieverklaring mét handelingsadviezen aan te leveren. Zo weten wij wat we kunnen doen om een leerling te helpen. Daarnaast gaat de coördinator dyslexie met de leerling in gesprek over het gebruik van faciliteiten in de les en tijdens toetsen. De faciliteiten die wij op vakcollege Thamen bieden zijn: extra tijd, typen op de laptop met spellingscontrole en voorlezen d.m.v. het verklankingsprogramma IntoWords. Het verklankingsprogramma IntoWords kunnen leerlingen gratis gebruiken, zowel op school als thuis. 

In ons groephandelingsplan en in Magister (ons leerlingvolgsysteem) staat duidelijk welke leerlingen dyslexie hebben en van welke faciliteiten zij gebruik maken. Zo zijn docenten hier altijd van op de hoogte. Daarnaast krijgt de leerling een persoonlijke dyslexiekaart, hier staat ook op vermeld van welke faciliteiten zij gebruik maken. 

 

In de onderbouw kunnen leerlingen faciliteiten uitproberen om te kijken welke hen het beste past. Voor de bovenbouw leggen de leerlingen in overleg met school en de ouder(s)/verzorger(s) vast van welke faciliteiten zij gebruik willen maken voor de SE’s en het eindexamen.

 

Op vakcollege Thamen is er een coördinator dyslexie. De coördinator is het eerste aanspreekpunt voor collega’s en leerlingen wat betreft dyslexie, begeleidt leerlingen bij het gebruik van IntoWords, organiseert informatieavonden en houdt een wekelijks inloopuur voor vragen. Mevrouw Houweling is de coördinator dyslexie, mocht u vragen hebben dan kunt u haar bereiken via s.houweling@thamen.nl.  

 

 

Dyscalculie

Leerlingen met dyscalculie hebben veel moeite met het begrijpen en gebruiken van getallen en wiskundige concepten. Rekenen is erg lastig voor hen en ook het onthouden van wiskundige regels (bijv. tafels of de volgorde van rekenkundige bewerkingen) is moeilijk. Daarnaast ervaren leerlingen met dyscalculie ook vaak moeite met klokkijken. Dyscalculie is een leerstoornis en gaat helaas niet over. 

 

Op vakcollege Thamen vinden wij het belangrijk dat leerlingen leren omgaan met de dyscalculie en zich zelfstandig leren redden. Om hen hierbij te helpen, leren we ze gebruik te maken van de hulpmiddelen die bij hen passen en hen verder helpen. Een goede samenwerking tussen leerling, school en ouder(s)/verzorger(s) is daarvoor heel belangrijk. We vragen dan ook om bij de aanmelding bij ons op school direct de dyscalculieverklaring mét handelingsadviezen aan te leveren. Zo weten wij wat we kunnen doen om een leerling te helpen. Daarnaast gaat onze psycholoog met de leerling in gesprek om te horen wat hij/zij nodig heeft op school

 

Leerlingen met dyscalculie mogen bij ons op school in ieder geval gebruik maken van extra tijd bij toetsen en examens en mogen vaker een simpele rekenmachine bij toetsen gebruiken. Daarnaast mag de leerling gebruik maken van een standaard rekenkaart. De psycholoog kijkt samen met de leerling welke standaard rekenkaart het beste aansluit. De docent stimuleert en ondersteunt de leerling vervolgens bij het gebruiken van de standaard rekenkaart.  

In ons groepshandelingsplan en in Magister (ons leerlingvolgsysteem) staat duidelijk welke leerlingen dyscalculie hebben en van welke faciliteiten zij gebruik maken. Zo zijn docenten hier altijd van op de hoogte. Daarnaast krijgt de leerling een persoonlijke dyscalculiekaart, hier staat ook op vermeld van welke faciliteiten zijn gebruik maken. 

 

In de onderbouw kunnen leerlingen uitproberen welke faciliteiten het beste bij hen passen. Voor de bovenbouw leggen de leerlingen in overleg met school en de ouder(s)/verzorger(s) vast van welke faciliteiten zij gebruik willen maken voor de SE’s en het eindexamen. 

 

Mocht u nog vragen hebben over dyscalculie en/of de ondersteuning hierbij bij ons op school, dan kunt u contact opnemen met onze psycholoog Charlotte Bourgonje. U kunt haar bereiken via c.bourgonje@thamen.nl.  

Vakcollege Thamen
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.